oleh Ricko Bahemar pada 30 September 2009 jam 16:34
ANAK DIPANGKU-KAMANAKAN DIBIMBIANG
Niniak mamak nan gadang basa-batuah,
Alim Ulama Tuangku nan kiramat , sarato Bundo Kanduang nan arih bijaksano,
kok mudo indak diimbaukan namo , kok gadang indak disbuatkan tuah , jo salam sajo ambo muliekan .
Assalamualaikum w.w.
Duduak surang basampik-sampik, duduak basamo balapang-lapang , baitu pitaruah niniak kito , molah kita taruihkan mambangkik batang tarandam , mangaji-ngaji ajaran Adat , Mudah-mudahan baguno untuak anak kamanakan kito nan mudo-mudo, isuak . Amin.
Indak gadiang nan tak ratak , manusia basifat khilaf , kok sasek ambo bakato, kok lupo ambo dalam alua dan patuik , tolong bilai dima nan senteng , tolong tukuak dima nan kurang.
Dalam ba gotong royong mambangkik batang tarandam , baiklah kito karajokan pulo apo nan dapek dikarajokan sacaro baketek-ketek di palanta ko , kok na bagadang alah dikarajokan oleh urang gadang-gadang di Sumbar tamasuak Pak Gubernur dan LKAAM nyo .
Salah satu nan paralu diawak kini adolah kaparaluan sahari-hari , misanyo mampalajari , apo kawajiban Mamak taradok Kamanakan , dan baa hubungan Mamak jo Kamanakan , manurut ajaran Adat di Minangkabau nan biaso disabuik urang system Matrilinial tu .
Salah satu pegangan dan padoman adolah sabuah pantun , barangkali indak ado urang Minang nan tak tahu jo pantun dibawahko :
Kaluak paku , kacang balimbiang
Tampuruang lenggang-lenggangkan
Dibao urang ka Suruaso .
Anak dipangku kamanakan dibimbiang
Urang kampuang patenggangkan
Jago Adat jan binaso .
Pantunko barisi 3 pokok ajaran atau doktrin nan disuwarihkan oleh niniak moyang kito dari generasi ka generasi sampai ka kito kini nangko, yaitu :
1. Anak dipangku , kamanakan dibimbiang , adolah realisasi dari dwi fungsi nan diemban oleh satiok laki-laki di Minagkabau .
2. Urang kampuang dipatenggangkan , kawajiban sosial ditangah-tangah masyara kat , hablunmminannas manuruik hukum Syarak nyo .
3. Jago adat jan binaso , kewajiban satiok urang Minangkabau memaliharo nilai-nilai Adat dan budaya Minangkabau .
Untuak maisi ota dipalanta ko mari kito kunyah-kunyah nan partamu sajo , kok lai panjang umua kito taruihkan mangaji nan kaduo jo nan katigo , insyaallah . Caritoko adolah , hasie palajaran jo baguru nan ambo jalani diwaktu kaciak-kaciak tamaso kami ijok kakampuang , karano Baso diduduki tantara Bulando sampai akie tahun 1949 .
Cupak salingka Batuang , Adat salingka Nagari. Lain lubuak lain ikannyo, lain padang lain bilalang, namun ikannyo itu juo . Baitu kato urang tuo-tuo , tantang parbedaan-parbedaan nan ado antaro Nagari-nagari di Minangkabau .
Salain dari itu kamungkinan nan ambo tarimo , indak samo jo nan ditarimo oleh kawan-kawan di nagari lain , lain guru pasti lain surahnyo , lain koki lain pulo masakannyo . Untuak itu labiah daulu ambo minta maaf kapado para pakar , niniak mamak, alim ulama , sarato intelektual Minangkabau nan tagabuang di palantako , saandainyo indak sapaham kito tantang itu .
Manuruik pitaruah dari urang tuo-tuo , laki-laki di Minangkabau mamikua duo baban barek sakali gus yaitu : Partamu sabagai Urang Sumando ( apak paja ) dirumah anak , nan kaduo sabagai Mamak Rumah dirumah urang gaek , kaduonyo ambo sabuik Dwi Fungsi laki-laki di Minangkabau. Sabagai Rang Sumando ( Kepala Keluarga ) , anak dipangku aratinao , saratuih parsen anak jadi tanggungan bapaknao , makan minun, sikola, dan sagalonao , pokoknao indak buliah kaki anak manyingguang tanah, itu namonao dipangku . tapi ado bateh waktunao, yaitu sampai anaktu pandai bajalan surang Kalau lah tumbuah sisunguiknau dipangku juo anaktu , aaa.. lah gilo apaknao tu .
Pabilo anak tu dikatokan lah bisa bajalan surang , maso kiniko kalau lah mandapek Gala Sarjana atau lah mampu barumah tango .
Kamanakan dibimbiang , sampai kaliang kubua , baitu pitaruah urang tuo . Aratinao kamanakan tu , bajalan jo kakinao sandiri, si Mamak mambimbiang jo ujuang jari , jadi indak sabarek mamangku anak do , tapi sampai mati si Mamak punyo kawajiban mambimbiang Kamanakan , tarutamo masaalah Adat dalam kahidupan banagari, dalam panguasaan dan pangurusan harato Pusako Tinggi. Baa dizaman moderen bak kini, lai mungkin dikarajokan nan bak itu ? Insyallah lai , tantu bagi urang nan tau dan amuah mamakai ajaran Adat Minangkabau .
Ajaran ko bamulo dari laki-lai petani nan hiduik sapanjang maso dikampuang halaman nyo , nan dapek didatangi jo bajalan kaki dari rumah bini karumah urang gaek . Misanyo urang Balai Gurah babini ka Biaro atau ka Canduang , urang Baso babini ka Padang Tarok, atau ka Ujung Guguak , urang Panampuang babini ka Koto Lalang, urang Kamang babini ka Salo atau ka Magek , urang Batuampa babini ka Koto Naampek dan lain-lain .
Iduik di kampuang sahari-hari baladang, basawah dan bataranak , mananam tanaman nan kamahasiekan pitih untuk maiduki anak bini , misanyo mananam sayur-sayuran Lado, Taruang , Kacang, Pisang , Karambie, Timbakau, dan disampiang itu mambantu kamanakan mangarajokan sawah, tantu sasudah karajo dirumah anak salasai . Zaman saisuak , nan ado cuma tanago , tulang nan ampek karek, jadi mamak-mamak tu mambimbiang kamanakan jo tanago sarato ilimu dan pangalaman nan ado .
Manuruik ajaran nan kito tarimo , supayo baban utamo mamangku anak indak taganggu , mako untuak mambimbiang kamanakan tu , hari nan 7 dibagi duo , 5 hari mancari nafkah untuak anak-bini dan 2 hari untuak mambantu/mambimbiang kamanakan Karano kamanakan tu biasonyo banyak , mako mambagi hari nan 2 tu , tantu disasuaikan jo kaparaluan kamanakan , dan biasonyo mamak pun bukan cuma surang , ado baduo atau batigo bahkkan labiah dari tigo urang , jadi dapek dipikua basamo untuak itu diatur dan diarahkan oleh para ibu-ibu nan basangkutan supayo hasienyo samparono dan marato, Urang Sumando pun basanang hati manarimo . Di siko..lah fungsi Mamak Tunganai Rumah atau Mamak Kapalo Warih sarato Bundo Kanduang pamacik kunci nan arek, pamegang puro nan taguah , pusek jalo kumpulan ikan , akan dirasokan guno jo manfaatnyo ba mamak dan bakamanakan manuruik ajaran Adat Minangkabau .
Hari Juma’at adolah hari bakhti Mamak untuak Kamanakan , sasudah makan pagi dirumah bini , si Mamak akan pulang kakampung ibunyo , manjalani sawah nan laweh , mandaki bukik manurun lurah , mamareso padi disawah , maliek tanaman di ladang , kok ado paga nan rarak, kok ado padi nan masak , kok ado tanaman nan dirusak binatang lia , untuak disampaikan ka Kamanakan dirumahnyo . Si Mamak basumbayang Jum’at di kampong ibunyo, sasudah sumbayang Mamak pulang karumah Ibunyo atau karumah kamanakannyo , manyampaikan saran jo nasihat , kok ado nan basangketo laki-bini nan paralu dipaeloki , kok ado baban nan kadipikua basamo , kok ado taranak atau tanaman nan kamarugi . Sasudah langkok makan jo minum , mamintak ampun ka pado Ayah sarato Bundo, Mamak malangkah kumbali kakampuang bini , malanjuikkan karajo baban utamo , Rang Sumando dirumah anak , wajib manafkahi laie jo bathin , baitu kato pusako.
Kok tibo hari nan baiak kutiko nan elok, Kamanakan bujang dipadah urang , datanglah inyo karumah Mamak , manyambah mamintak ampun kapado Mamak sarato Etek , mamintak izin barumah tanggo kakampuang urang . Mamak mamikua tangguang jawab ateh namo dan kahormatan kaum jan sampai Kamanakan , babuek nan ka marugikan urang lain atau mamalukan kaumnyo sandiri . Mamak wajib macegah poligami , mamak wajib mamparsiapkan Kamanakan nyo untuk manjadi Urang Sumando nan baiak dan tapuji yaitu Rang Sumando Niniak Mamak . Mamak menjalehkan pantangan dan larangan bagi seorang Rang Sumando antaro lain , sifat-sifat buruak dan hino ; Rang Sumando Kacang Miang, Rang Sumando Langau Hijau dan Rang Sumando Lapiak Buruak . Itu untuak Kamanakan nan laki-laki , baa pulo untuak Kamanakan nan Padusi , itu kawajiban para Bundo Kanduang , Mamak Rumah Cuma manunjukan dan mamastikan satu tumpak Sawah Pangasingan , bagi panganten baru sabagai modal partamu barumah tango dari Pusako Tinggi .
Masaalah Mamak alah kito tinjau sacaro ringkas dan sadarhana, kini mari kito tinjau pulo hak dan kawajiban Kamanakan manuruik ajaran Adat Minangkabau nan kini kito usahokan dalam mambangkik batang tarandam . Manuruik ajaran Adat jo system matrilineal kekerabatan banyak macam dan tingkeknyo , ; Kamanakan nan batali darah, Kamanakan nan batali Adat dan Kamanakan nan batali Budi . Untuak itu kawajiban Mamak sacaro materi dan harato pusako sahinggo Kamanakan nan batali darah , salabiahnyo disasuaikan jo kabutuhan dan kamampuan si Mamak nan kamambantu .
Daulu Mamak mambantu Kamanakan jo tanago tulang nan ampek karek, tapi kini mamak lah manarimo gaji bulanan , mahetong pitih dikotak satiok hari , tingganyo jauah dikota-kota gadang , jaman moderen lah maubah caro-caro kahidupan masyarakat Minangkabau, Bank-bank tabungan lah ado kaganti Lumbuang padi nan lah tirih , internet lah dapek mampadakekan jarak nan jauah , satiok waktu Mamak jo Kamanakan dapek basuo . Lah masonyo kito mamikiekan konsep Pusako Tinggi dizaman moderen nan bak kini , untuak itu kito pulangkan kapado nan pandai para itelektual Minangkabau .
Alhamdulillah untuak itu niniak moyang kito lah maninggakan pitunjuak nan baguno di sagalo jaman . “ Sakali aie gadang – sakali tapian barubah …dst “ Kok nak bakisa tagak bakisalah ditanah nan sabingkah , kok bakisa duduak bakisalah di lapiak nan sahalai “ Allqur’an dan Sunnah Rasulullah pamaganyo . Tujuan hiduik tak lain adolah kasampurnaan hiduik didunie, dan kasampurkaan hiduik di akhirat . Tuntuik lah ilimu sampai kaujuang dunia, nan diranah Minang tatap akan baguno . Insyaallah .
Sahinggo iko lah daulu , kok dirantang namuah panjang, diambiak sakiro kapaguno, kudian kito sambuang pulo , …….. insyallah .
Wassalam dan maaf dari :
H.J. Inyiak Malako Nan Putiah ( Inyiak Lako ) ,
Asal dari Baso , 73 thn, Suku Malayu ,
Sawangan Permai C-2 . No. 16 , Depok.
HP. 0815 1455 5517
- Dayu Darwin sabana rancak ko hahahhaa hebat santiang anak amak hahahaaa30 September 2009 jam 16:44 ·
- Ricko Bahemar INI TULISAN SAYA BUAT MENJELANG GEMPA DI SUMATERA BARAT..... BARU SAJA DI TERBITKAN LANSUNG GEMPA...!16 Oktober 2009 jam 15:47 ·
- Riny Yunita Mantap.., rancak bana. Dwifungsi laki-laki Minang. Mohon izin di share ya bang.16 Oktober 2009 jam 22:29 ·
- Rudy Gunawan Syarfi Seuah tulisan yg bagus dan bermanfaat sekali unt kito baco dan diturunkan unt rang mudo.. spy labiah mengerti.. Thanks Ricko!!16 Oktober 2009 jam 22:34 ·
Tidak ada komentar:
Posting Komentar